Zupa Miso

Dwudziestostopniowe mrozy to idealna pora na ciepłą zupkę. Szczególnie, jeśli oprócz walorów smakowych posiada także właściwości lecznicze. Mowa o tradycyjnej japońskiej zupy miso.

Picie zupy miso to wciąż żywa japońska tradycja jest wciąż żywa.  Zupa miso zawdzięcza swoją popularność dzięki bogatemu smaku, krótkiemu czasu przygotowania oraz właściwościom zdrowotnym. Dla większości japońskie słowo „miso” i „zupa miso” to synonimy. W Japonii, gdzie miso zupa stała się popularna około 750 lat temu, kiedy u władzy znajdowali się samuraje, każdy wie jak zrobić zupę miso. W świecie zachodnim, zupa jest spożywana z kolacją lub obiadem, ale w Japonii, miso zupa jest najczęściej spożywane podczas śniadania. Od 1960 zupa miso został wprowadzony w zachodnim świecie przez osoby świadomie dbające o swoje zdrowie.

Zupa miso zmniejsza ryzyko raka piersi!

Mówiąc o właściwościach zdrowotnych, według japońskich naukowców, jedzenie dziennie trzech lub więcej porcji zupy miso może obniżyć u kobiet ryzyko zachorowania na raka piersi.

Miso zupa zawiera izoflawony, substancje chemiczne, które naśladują działanie żeńskich hormonów płciowych – estrogenów. Uważa się, iż izoflawony zapobiegają rozwijaniu się raka piersi, poprzez blokowanie rakogennego wpływu estrogenów.

Porcje: 4

Składniki:

  • 100g uprażonych nasion sezamu
  • 800 ml wywaru dashi
  • 300g miękkiego tofu, odsączonego
  • 4-5 łyżek miso
  • drobno posiekany szczypiorek
  • nasiona sezamu

Przygotowanie:

  1. Wcześniej przygotowany wywar dashi podgrzewamy w garnku. Przed doprowadzeniem go do wrzenia dodajemy porwane na kawałki tofu.
  2. Stopniowo dodajemy miso i mieszamy aż się całkowicie rozpuści.
  3. Doprowadzamy prawie do wrzenia (ale nie gotujemy) i zdejmujemy z ognia.
  4. Zupę podajemy posypaną szczypiorkiem i nasionami sezamu.

Źródło:

http://www.soya.be/miso-soup.php

http://slodkokwasny.com/przepisy/zupa-miso-z-tofu-i-sezamem/